Kreetalle saapuminen ja viikon ajatukset

Meille kuuluu todella hyvää olemme vasta tajunneet, että olemme oikeasti täällä Rethymnossa.
Lähdimme Helsingistä lentämään kohti Kreetaa 17.4. Klo 6.00. Olimme hyvissä ajoin jo lentokentällä. Teimme heti lähtöselvityksen ja söimme aamupalaa. Lentomme kesto 3h 30min.
Lentomeni hyvin, vaikka lasku oli kauhea, kun kiersimme paljon ennen kuin laskeuduimme. Molemmilla rupesi korvia särkemään, mutta helpotti, kun pääsimme Haniaan lentokentälle.
Lentokentällä oli tosi vähän ihmisiä ja saimme oottaa laukkujakin aika kauvan säihkähdimme jo, että laukut on jäänyt johonkin muualle, mutta ne tuivat ja se helpotti suuresti.

Kun pääsimme Haniaan meillä oli vastassa meidän yhteishenkilö ja pari muuta harjoittelijaa. He olivat todella ystävällisiä ja lähdimme heidän kyydillä kohti Rethymnoa oli noin tunnin matka. Kävimme matkalla kahvilla. Yhteishenkilömme esitteli meille paikkoja ja sen jälkeen lähdimme hotellille. Saimme melkein heti avaimet. Ensin menimme Veeran huoneesee, kun Miljan huonetta vielä siivottiin. Huoneessa oli pieni keittiö, vessa, parisänky ja parveke. Olimme aluksi kauhuissamme siitä, että huoneessa oli likaiset petivaatteet sekä verhot. Vessaa ei oltu myöskään pesty ja huoneessa haisi ihan raadolta. Miljan huoneessa ei toiminut edes jääkaappi eikä ilmastointi.

Kävimme respassa sanomassa asioista. Miljan huoneen jääkaappi korjattiin, mutta ei mitään muuta oltu hoidettu. Ostimme itse pesuaineita ja siivosimme huoneet melkein lattiasta kattoon. Oli pieni alkusokki. Nettikään ei toimi, kuin ala aulassa. ostimme prepeid liittymät täältä Rethymnosta. Ensimmäisenä päivänä suihkustammekin lähti osa ja sitä tultiin korjaamaan seuraavana päivänä.
Kävimme samana päivänä hieman katsomassa rantaa ja mitä paikkoja Rethymnosta löytyisi. Löysimme hyviä ruokapaikkoja ja paljon hienoja maisemia. Seuraavana päivänä kävimme Ecten toimistolla täyttämässä kaavakkeita ja tutustumassa päiväkotiin jossa olemme työssäoppimassa täällä Kreetalla. Olimmenoin tunnin tutustumassa ja päiväkoti oli hyvin värikäs ja lapset eivät yhtään vierastaneet. Lapsia oli noin 20. Lapset olivat 3-6 -vuotiaita. Henkilökuntaa oli 4 h4nkilöä.
Illalla kävimme ulkomaan yhteyshenkilön kanssa vanhassa kaupungissa kiertelemässä. Kävimme myös syömässä Liisa Ihmemaassa teemaisessaravintolassa.

Meillä alkoi työt 19.4 eli torstaina. Ensimmäinen päivä oli jännittävä ja emme oikeen tienneet oikeen mitä pitäisi tehdä. Henkilökunta puhui vain Kreikkaa paitsi yksi osasi hieman englantia. Henkiläkunta käytti kääntäjää, kun puhuivat meille. Johtaja tarjosi meille herkulliset kahvit. Oli myös outoa nähdä mitä lapset täällä syövät. He söivat tosi rasvaista ja hiilihydraattipitoista ruokaa kuten pastaa, voissa paistettuja leipiä , suklaa kroisantteja ja muita leivonnaisia. Heillä oli omat eväät mukana. Päivällisen he soivat pienistä kattiloista oli huvittavaa näytti ihan koirankupeilta, missä luki lasten nimet. Toinenki päivä töissä oli vähän vielä tutustumista pelailimme lasten kanssa jalkapalloa ja olimme koko ajan heidän seurassaan. Henkilökunta valitti siitä, kun olimme enemmän lasten kanssa, kun heidän kanssaan istumassa. Se oli todella outoa.  Ajattelimme tietysti, että meidän pitää olla lasten kanssa eikä henkilökunnan kanssa istumassa, kun he vain tupakoivat ulkona tietyssä nurkassa. Täällä varmaan tapana olla enemmän työntekijöiden kesken ja puhua heidän kanssaan.

Lopussa vähän maisema kuvia täältä Rethymnosta :)

Kiitos, kun olette käyneet katsomassa meidän blogia ja toivottavasti käytte jatkossa seuraamassa, mitä tänne Kreetalle kuuluu :)